Tekoäly arkipäiväistyy opetuksessa
Miten huomioida tekoälyn yleistyminen ja arkipäiväistyminen opetuksessa? Miten opettaa tulevaisuuden taitoja? Viime aikoina olen tehnyt paljon pieniä kokeiluja tekoälyn sisällyttämiseksi omaan arkiseen opetukseen. Tekoälyn ei tarvitse olla pelottava mörkö, vaan se voi olla arkinen apuri kouluarjessa niin opettajille kuin oppijoillekin.

Kuva luotu Wonder-sovelluksella.
Olen kokeillut tekoälyä äidinkielen opetuksessa seuraavilla tavoilla:
💬 Tekoäly kirjoitusprosessin ideointi- ja palautevaiheen apuvälineenä
🚦 Värit ohjaamassa, missä tehtävissä tai tehtävän osissa tekoälyä on luvallista käyttää.
🔍 Tekoälyn tuottaman tekstin tunnusomaiset piirteet ja tekoälyn tuottaman tekstin erottaminen oppijan itse kirjoittamasta tekstistä.
👩🏫 Tekoäly opettajan apulaisena ja työkaluna arkisessa opetustyössä.
🖥️ Diaesityksen luominen tekoälyllä opettajan ja oppijoiden näkökulmasta.
🎨 Tekoäly luovan kirjoittamisen harjoituksissa
🤖 Runoja ja robotteja - lyriikan käsitteiden opiskelu tekoälyn ja tutkivan oppimisen avulla.
🖼️ Tekoälyn luomat kuvat erilaisten tekstien kuvittamisessa ja havainnollistamisessa.
🎧 Tekoälysovellukset erilaisten oppijoiden oppimisen tukena, esimerkiksi tekoälychatin käyttäminen puhuen ja kuunnellen tai tekstitysten nopea lisääminen.
🧁 Pieniä ja nopeita ryhmäyttäviä ja osallistavia tehtäviä tekoälyllä.

Välillä olen myös joutunut pohtimaan, onko tulevaisuuden oppiminen sitä, että kirjoitan tekoälyllä palautteet opiskelijoiden tekoälyllä kirjoittamiin tehtäviin.
Toivottavasti ei sentään! Uskon, että tästä ikuisuuteen aito kohtaaminen ja vuorovaikutus on oppimisen ydintä. Olla ihminen ihmiselle yhteisellä matkalla.
Kuva luotu Wonder-sovelluksella.