Lapset epäilemättä tarvitsevat monenlaista ohjausta ja kasvatusta ihan arkisissa toimissa ja toisaalta myös syvällisemmin ihmisenä kasvamisessa. Minulle tekoäly on näppärä oppimisen työväline, koska osaan säädellä omaa bottiopeani. Se ei kuitenkaan ole mikään sisäsyntyinen taito, vaan maisterin tutkinnosta ja pedagogiikan ymmärtämisestä saa paljon kotikenttäetua. Minulla on korkeakoulutettuna tekstien ammattilaisena aivan erilaiset valmiudet promptata ja kriittisesti arvioida bottiani verrattuna lapseen. Suunta on selvä: minä ohjaan konetta, mutta kone ei ohjaa minua. Se voi auttaa minua lukemaan vaikeaa tekstiä ja ymmärtämään käsitteitä, ja tällaisessa varsin rajatussa tilanteessa teknologia on tähän oppimistarkoitukseen oikein käypä väline. Ehkä otan seuraavaksi vähän isomman ja laajemman tavoitteen. Mitenkähän ChatGPT 4o opettaisi minulle vaikkapa kahden viikon kurssin siitä, mitä on olla ihminen ja miten voin kasvaa sivistyneeksi ihmiseksi, jolla on vahva identiteetti. Tässä oltaisiin jo vähän lähempänä peruskoulun tavoitetta.
Missään nimessä en ajattele, että pelkkä ChatGPT:n kanssa höpöttely ja pänttääminen tekisi minusta pätevää asiantuntijaa millään alalla. Siihen tarvitsen yhteisöjä, verkostoja, kokemusta ja alan ymmärtämistä. Tarvitsen paljon sellaista, mitä tekoäly ei pysty tarjoamaan. Sama pätee peruskoulussakin. Se, että kaikki nököttäisivät vain ruudun ääressä personoitujen oppimissisältöjensä ääressä, kuulostaa todella dystopiselta. Itse uskon yhteisön ja inhimillisen vuorovaikutuksen voimaan. Koulu on myös yhteisö: paikka, jossa on kaveriporukoita, yhdessä sopimista, eri ikäisiä ja erilaisia ihmisiä, joilla on toisaalta yhteisiä ja toisaalta omia unelmia ja tavoitteita. Siinä on paljon arvokasta, että kouluun saavutaan olemaan yhdessä, aloitetaan yhteinen tavoite, jaetaan kokemuksia. Sosiaalinen vuorovaikutus voi olla älykkyyden kehittymisen kannalta ihmiselle kaikkein tärkeintä - eikä mikään määrä älypulmia tai matematiikan tehtäviä kehitä aivoja yhtä paljon kuin ryhmässä toimiminen.
Opettajat ovat aikuisia ihmisiä lapsen elämässä. He ovat ihmisen malleja iloineen ja suruineen, vahvuuksineen ja heikkoine kohtineen. Jos susien kasvattamista lapista tulee susilapsia niin mitä tulisi koneen kasvattamista lapsista? Vaikka tekoäly epäilemättä osaisi kaikki maailman kasvatusfilosofiat ja teoriat täydellisesti, niin minusta oppimisen ja kasvamisen on tulevaisuudessakin oltava ihmiskeskeistä ja ihmislähtöistä. Teknologia voi olla hyvä työkalu ja apuväline, mutta ihminen on aina ihmiselle tärkein, oikea ihminen.