Ajattelen, että sanamuoto "tekoälyn käyttö" on vaikeaselkoinen ja harhaanjohtavakin, vaikka toisaalta useimmille sen merkitys varmaan arkikielellä on ymmärrettävä. Tarkkaan ottaen kuitenkin "tekoäly" koostuu monesta erilaisesta teknologiasta, kuten laajoista kielimalleista, luonnollisen kielen käsittelystä, koneoppimisesta, monimutkaisista algoritmeista jne. Hyvin monenlaiset asiat voivat olla "tekoälyä", ja olemme kaikki "käyttäneet tekoälyä" jo vuosikaudet kutsumatta sitä vielä yleisesti sillä nimellä. Jos "tekoälyn käyttö" on kielletty, niin tarkkaan ottaen koko tehtävän aikana alusta loppuun ei saa esim. kirjautua Windowsiin, käyttää puhelimen kasvojen tai sormenjäljen tunnistusta puhelimen lukituksen avaamiseen, käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa kuten Wordia eikä hakea tietoa Google-hakukoneella tai Finna-tietokannan hakukoneella. Silloin oppimistehtävän saa varmaankin tehdä vain valvotussa tilassa, jossa ei ole puhelimia ja tietokoneita. Tehtävänanto tai palautustapa ei voi olla sähköisessä oppimisympäristössä, ja tehtävä pitää tehdä kynällä ja paperilla tai muilla sellaisilla tavoilla tai välineillä, joista ei vahingossakaan löydy koodinpätkää tai internetyhteyttä. Näin tiukkapipoinen ei ehkä ole tarkoitus olla, mutta on todella vaikeaa määritellä tarkasti, minkä sovellusten ja järjestelmien käyttäminen on "tekoälyn käyttöä" ja mikä ei.
Käsitteiden hahmottumattomuuden lisäksi paljon on varmasti vielä liikennevaloja asentamatta sähköisiin oppimisympäristöihin ja tehtävien yhteyteen. Opinnäytetöiden käytännöt on korkeakouluissa linjattu, mutta opintojaksojen oppimistehtävien ja muiden tehtävien linjat ovat vielä vaiheessa. Ajattelen, että muunkin tyyppistä kuin opinnäytteen kaltaista osaamista ja sen näyttämistä tarvitaan. Tarvitaan myös pelkän oman älyn käyttöä ja käytännön osaamista. Käytännön osaamisen arviointikaan ei saisi perustua vain reflektointiin tai oppimispäiväkirjaan, koska senkin voi näppärästi ulkoistaa jo boteille tehtäväksi näennäisreflektoinniksi, joka voi sisällöltään olla hyvinkin oivaltavaa ja teoriaa ja käytännön kokemuksia monipuolisesti yhdistelevää. Ainoa ongelma vain on, ettei kukaan oikea ihminen ole kokenut näitä kokemuksia, kuvailtuja tapahtumia ei ole välttämättä oikeasti koskaan tapahtunut eikä kukaan ihminen ole ajatellut kuvailtuja ajatuksia tai oikeasti tehnyt niiden pohjalta reflektiossa kuvailtuja päätöksiä. Kaikki on siis vain kielimallin valtavan aineiston pohjalta generoimaa tuotosta, jonka totuuspohja on epämääräinen.
Itse viestinnän opettajana ajattelen, että esimerkiksi viestintätaidoista on oltava muutakin kuin kirjallista tai etukäteen harjoiteltua näyttöä. Todellinen osaaja osaa lukea, kirjoittaa, puhua, kuunnella ja toimia erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa myös offline - ei siis vain jotenkin koneavusteisesti tai botin välityksellä. Esimerkiksi sairaanhoitaja, joka osaa raportoida vain kääntämällä kirjaukset ensin omalta kieleltään tekoälysovelluksella suomeksi ja puhua vain puhelimen simultaanitulkkauksen välityksellä voi olla iso turvallisuusriski työtehtävässä, jossa vaaditaan salamannopeaa kommunikointia. Juristi, joka jatkuvasti sotkeutuu eri maiden lakipykälien viidakkoon, koska koneavusteisesti vain yhdistelee lakitekstiä, mutta ei tunne lain henkeä, ei ole ammattitaitoinen.
Tutkinnolla pitää tulevaisuudessakin olla arvo. Korkeakoulututkinto kertoo osaamisesta, sivistyksestä, tiedosta ja taidosta, oman alan syvällisestä tuntemuksesta. Käytännössä esimerkiksi työnantajien pitäisi pystyä luottamaan siihen, että valmistuneella on alalla tai ammatissa tarvittava osaaminen ihan oikeasti. Ei ole mielekästä myöntää tutkintotodistusta siitä, että osaa käyttää apuvälineitä näppärästi, mutta ei pärjää yhtään, jos puhelimesta loppuu akku. Todellisen osaajan ja ammattilaisen tunnistaa siitä, että hän osaa toimia ja tehdä luovia ratkaisuja silloinkin, kun puhelimesta loppuu akku tai nettiyhteys katkeaa.